lørdag 17. mars 2007

Rombrevet fra Straffekoloniens Bredd

I dag har jeg lært noe nytt. Ikke så ofte det skjer mer. Antagelig fordi jeg er i ferd med å bli gammel og treg. Snart 32. Helvete. Alderen tynger. Bare håravfall og prostataproblemer igjen nå..
Jeg lærte hvordan man velger en ny pave. Først må du være katolikk. Ikke så lett kanskje, men mulig. Deretter hjelper det å være Kardinal. Ikke så lett kanskje, men mulig. Så bør du helst ha rundslikket de ANDRE kardinalenes ræver såpass at de stemmer på deg når den tid kommer. Ikke så lett kanskje, men mulig.
Deretter kan du bli pave og et ekte Microsoft sertifisert rasshøl.

(Jeg havner i helvete for den.)

De la ned favorittbutikken min i Oslo. Gledens Kilde het den. Solgte
kristen-kitsch og spennende tegneserier som omhandlet de stygge, uvaskede arabernes omvendelse til Kristus. Forferdelig festlig alt sammen. Jeg pleide å vanke der - hovedsaklig fordi hvis du så ut som en losslitt student med et søkende hjerte (noe jeg åpenbart har lett for) så fikk du minst 30% rabatt på slike titler som "Why the Devil wants you to play role-playing games!" og "30 good occupations for women." Det fortelles en morsom historie om Gledens Kilde. Visstnok skal Michael Krohn en gang i tiden ha ramlet innom der, og vært ufin nok til å spørre etter apokryfene. Damen bak disken så forferdet på ham før hun klasket handen i pannen på herr Krohn og skrek: "Herre, driv den onde djevel ut!!" Hvorfor ble Gledens Kilde nedlagt? Er det noen som vet det? Eller er dette bare en av de tingene vi kan benevne med uttrykket herrens uransakelighet?

Skepsis har sine egne hjemmesider. Det er disse surpompene som ikke synes at det Gry Jannicke Jarlum opplevde under sine UFO visitasjoner er særlig troverdig. Gledesdrepere. Hvis noen spør om min mening (noe ikke mange gjør) så skal man la frøken Jarlum og andre eneboere i skogen være i fred. Hvis disse har lyst til å tro at det skarpe lyset de ser etter å ha spist festlig sopp er glade rombrødre - så gjerne for meg. Bøkene de skriver etterpå er ihvertfall god underholdning.
Skepsis hevder at de driver folkeopplysning.
Heh.
Høres ut som et argument fra den tida homofili var en sykdom det var lurest å beskytte seg mot. Ser mer ut som grumpy universitetsfolk som ikke liker at andre får publisitet i hovedstadens tabloider.
Hvis folk VIL bli lurt, greit.
Hvis folk vil tro at Gud er en trettenhullet Dr.Martens støvel, greit.
Hvis folk vil tro at L. Ron Hubbard snakket sant mesteparten av tiden, greit.
Hvis jeg nå bare kunne få flesteparten av disse til å sende meg mesteparten av pengene sine så ville verden bli langt mer levelig sted.
En Rolls (nylig solgt til VW -RollsWagen?) for hver dag er mottoet.
Så langt har vi vært innom Jannicke, britisk bilindustri, Raga Rockers og
Paven.

Skytefelt på Østlandet kan jeg ingenting om. Ikke spør engang. Vet bare at det blir høye smell og vedvarende dur og at hver eneste venstreorienterte forfatter i mils omkrets har mobilisert i månedsvis. Denne saken har sannsynligvis generert mer elendig poesi enn slaget ved Agincourt. Noen burde fortelle enkelte skriblere at det å eie en skrivemaskin ikke er det samme som å være forfatter. Noen burde samle alle de dårlige politiske diktene i Norge på en Website. Vi kunne kalle den www.pøsi.no etter slagordet "Goethe var en stor pøt!"



* Hvorfor danser så få vinnere av Nordisk Råds Kulturpris Lambada?
* Vem lager pekestokkene som Meterologene bruker?
* Har noen noensinne sett Siri Kalvig naken?
* Har betennelse i bruskskjoldkjertelen noe med antipati å gjøre?
* Kandahar ski er ikke mye å se lenger.
* TV-Shop er BRA fjernsyn.
* Hvor får jeg kjøpt pekestokkene som meterologene bruker?
* Leser du ofte lange websider som dette her?


Svarene finner du antagelig i din Nærmeste Narvesen Kiosk.
Eller Gule Sider. De som hjelper mot alt untatt været. Faen, de har da ikke hjulpet meg med regningene mine en eneste gang...

Hvis noen finner et par briller iBergen, så vet jeg hvem som eier dem.

Nomadene verden rundt samles rundt fjernsynet når kvelden er over. Etter en lang, strial dag på kamelen kan det være godt med 50 minutter Walker, Texas Ranger. Man kan formerlig høre hvordan velværet siger ned i de tusen nomadeleire. Det tennes piper, sigaretter, tamponger og andre mer uidentifiserbare gjenstander. Chuck Norris' valg av nærkamp-taktikk diskuteres, fordømmes og erstattes med glade minner om selvopplevde slagsmål i kamelsupermarkedet.
Jeg er helt sikker på at det var dette Chomsky mente da han lagde uttrykket "The Global Village"...

Hvor blir det av resten av Pelle og Proffen filmene? Jeg likte dem. Litt norsk hverdags-naivisme med islag av kriminalitet. Proffen hadde Commodore 64 han.
Fett.

Hva brukes egentlig gjestebøker på internett til? Kjenner du noen som noensinne har skrevet i mer enn en av disse gjestebøkene? Hvem leser side opp og side ned med besøk av venner og bekjente?
"Hei Svalte! Kul hjemmeside. Ska' du drekka til helga?"

Ingen trenger slikt.

Hvorfor lager Franskmennene så mange ostetyper?
Jeg ofte lurt på hvorfor akkurat det landet trenger 750 sorter ost. Må hver eneste Franskmann være i slekt med en eller annen som har lagd en ost?? Eller liker de å ha 749 avarter av den samme muggosten? De burde kalle dem bakteriekultur 1-750.

Mer om dette og andre lang mer obskurantiske ideer, tanker, verker og Stena Saga båter i neste bolken av dette RomBrevet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag försöker att leva, det är inte lätt, men allt är möjligt.